homeDNA is onderdeel van ECI Software Solutions
Sluiten
Nieuws en updates Meer doen met dezelfde mensen homeDNA

Meer doen met dezelfde mensen

05 september 2017

Nu de economie weer op volle toeren draait, krijgen diverse sectoren te maken met krapte op de arbeidsmarkt. Ondernemers in de bouw voorzien de komende tijd een sterk groeiende vraag naar gekwalificeerd personeel. Maar hoe ga je er als organisatie mee om wanneer je wel zoekt naar nieuwe medewerkers, maar het in de tussentijd met de huidige club mensen moet oplossen? Als ontwikkelaar van software voor ontwikkeling, realisatie en service kijken we regelmatig mee in de keuken van onze gebruikers. Zo zien we in de praktijk dat een systeem én de wijze waarop je werkt met dit systeem kan helpen om drukke periodes en onderbezetting op te vangen.

Eenvoudig samenwerken met collega’s, partners, onderaannemers en leveranciers

Een gebruiksvriendelijk digitaal systeem zorgt ervoor dat er minder vertraging of zelfs gegevensverlies plaatsvindt tijdens de communicatie en de overdracht naar collega’s en andere betrokkenen. Bovendien werken collega’s op verschillende locaties, zoals op kantoor en op de bouwplaats, makkelijker met elkaar samen. Doordat iedereen zijn/haar eigen rol heeft en zelf in het systeem ziet wat voor hem of haar belangrijk is, is er op termijn ook minder overleg nodig. Tenslotte weet iedereen wat er van hem/haar verwacht wordt. Ook het contact met geïnteresseerden of kopers is op prettige wijze te digitaliseren met behulp van het online woningdossier. Het is overigens een misvatting dat je met een systeem als organisatie geen vrijheid meer hebt om je eigen bedrijfsprocessen in te richten. Je kiest zelf of je de nadruk legt op persoonlijke verkoopgesprekken of juist veel zaken digitaal laat verlopen in het contact met kopers. Ook wanneer je het contact met kopers vooral uitbesteed aan de makelaar, een notaris of in een later stadium aan een externe kopersbegeleider, geeft een digitaal systeem je grip op de voortgang zonder dat er het voortdurend telefonisch overleg nodig is. In de realisatiefase en tijdens de garantieperiode is het eveneens een voordeel als je als uitvoerder met onderaannemers en leveranciers in hetzelfde systeem kan werken, ieder met zijn eigen rechten en verantwoordelijkheden. Via één digitaal platform communiceer je niet alleen heel prettig, ook de resultaten worden meetbaar en zijn daardoor te evalueren. Zo stuur je nog eenvoudiger op efficiëntie en resultaat voor je eigen organisatie, je partners en de eindgebruiker.

Werkplezier en productiviteit

Een onderschatte factor is het werkplezier van huidige medewerkers. Zitten mensen wel op hun plek? Kunnen sommige mensen wellicht meer voor je organisatie betekenen in een andere functie? Daarnaast kun je, door kritisch te kijken of medewerkers veel tijd kwijt zijn met randzaken, erachter komen of het zin heeft om de werkzaamheden anders te organiseren. Een uitstekende manier om dit te inventariseren is om het gesprek aan te gaan met de medewerkers zelf en eventueel ook met partners. Zitten er een hoop terugkerende kleine handelingen in het werk of in bepaalde processen die wellicht eenvoudig geautomatiseerd kunnen worden? Juist door dit soort taken te ondervangen, blijft er veel meer tijd over zaken waar mensenwerk van bevlogen medewerkers echt het verschil maakt.

Zou je graag eens van gedachten wisselen met ons over de bedrijfsprocessen in jouw organisatie, en hoe homeDNA daar concreet aan zou kunnen bijdragen? Of gebruik je al een module/app van homeDNA maar wil je inventariseren of er nog manieren zijn om je werkwijze te optimaliseren? Wij gaan graag met geïnteresseerden en gebruikers om de tafel.

Contact

homeDNA
Rhijnspoor 227
2901LB Capelle aan den IJssel
Telefoon: 010-450 63 56
E-mail: info@homedna.nl

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte gehouden worden? Laat dan hier uw e-mailadres achter.