Relevante artikelen
Nieuws en updates
3 vragen die je jezelf moet stellen bij het versturen van een nieuwsbrief
19 november 2018

3 vragen die je jezelf moet stellen bij het versturen van een nieuwsbrief

Eén van de klantgerichte functies in homeDNA is onze uitgebreide nieuwsbriefmodule. Onze gebruikers stuurden de afgelopen jaren al meer dan een miljoen nieuwsbrieven via ons systeem. In principe maken onze gebruikers zelfstandig hun nieuwsbrieven op, omdat onze nieuwsbriefmodule eenvoudig te bedienen is. Maar het komt ook wel voor dat wij even meekijken en adviseren. Deze ruime ervaring met nieuwsbrieven voor consumenten in alle fasen van het verkoop- en bouwproces heeft ons de nodige inzichten gegeven, die we graag nog een keer samenvatten en met onze gebruikers én volgers delen. Ons advies: stel jezelf de volgende drie basisvragen voordat je een nieuwsbrief verzendt. Is het antwoord op de vragen “ja”? Prima! Is een antwoord op een vraag “nee”? Herzie je nieuwsbrief dan.

1. Is je nieuwsbrief relevant? 

Zeker bij projecten met een lange aanloopfase heb je wellicht een grote hoeveelheid persoonlijke gegevens van geïnteresseerden verzameld. Het is natuurlijk het eenvoudigst om dezelfde nieuwsbrief naar de gehele groep te verzenden. Dit kan echter leiden tot een teleurstellende respons. Mensen ontvangen een enorme hoeveelheid mail en lezen alleen datgene waarin zij werkelijk geïnteresseerd zijn. Wanneer je iedereen tegelijkertijd probeert te benaderen met je nieuwsbrief, loop je het risico dat mensen zich in het geheel niet aangesproken voelen. Maak vooral gebruik van adresgroepen en gegevens uit je formulieren. Benader bijvoorbeeld de mensen die interesse hebben in een twee-onder-één-kapwoning anders dan de mensen die geïnteresseerd zijn in een startersappartement. Door al tijdens je gegevensverzameling rekening te houden met doelgroepen, voorkom je een gebrekkige respons en zelfs eventuele uitglijders. In homeDNA maak je met behulp van adresgroepen, labels en doorsnijdingen helder onderscheid en kun je ook bepaalde groepen uitsluiten van een specifieke nieuwsbrief of weer benaderen met een nieuwsbrief die op hen afgestemd is.

2. Is je nieuwsbrief goed leesbaar?

Een nieuwsbrief kan nog zo relevant zijn voor de ontvanger, maar als je nieuwsbrief slecht leesbaar is, haken mensen alsnog af. Zorg allereerst dat je nieuwsbrief technisch goed opgemaakt is. Het is een hele uitdaging om nieuwsbrieven op alle platformen goed te laten werken, omdat er regelmatig updates plaatsvinden. Bij homeDNA houden we hiervoor vinger aan de pols, en is er altijd een browserversie beschikbaar van iedere nieuwsbrief. Maar opmaak is slechts één onderdeel van leesbaarheid. Ook de tekst van een nieuwsbrief moet helder en to-the-point zijn. Houd ook hierbij rekening met je doelgroep, hun verwachtingen en hun kennisniveau. Potentiële geïnteresseerden voor een villawijk in aanbouw benader je anders dan een grote groep huurders wiens complex binnenkort gerenoveerd gaat worden. Probeer je tekst te lezen uit het oogpunt van de geadresseerde en vermijd bouwjargon. Wat voor medewerkers in je organisatie gesneden koek is, spreekt wellicht niet vanzelf voor woonconsumenten.

3. Is je nieuwsbrief goed getimed?

Stel jezelf de vraag wanneer je welke informatie moet, wilt of kunt bieden. Stuur geen dag van tevoren een reminder voor een verkoopevent, maar ook geen maand van tevoren. Kies je moment dus zorgvuldig. Je kunt in homeDNA een nieuwsbrief ook gereed zetten voor verzending in het weekend, een moment waarop woonconsumenten juist bezig zijn met de oriëntatie op een woning of het onderhoud ervan. Is je nieuwsbrief bedoeld voor kopers of huurders en bevat deze belangrijke informatie waar zij op moeten reageren? Stuur de nieuwsbrief op een zodanig moment dat ze in de gelegenheid zijn om te reageren en dat er ook medewerkers beschikbaar zijn om eventuele vragen te beantwoorden. Een nieuwsbrief sturen om mensen fijne feestdagen te wensen of een prettige zomervakantie? Prima, maar zorg dan voor een ludieke en unieke tekst en afbeelding. Anders wekt je mail wellicht alleen maar ergernis, omdat er al zoveel dergelijke mailtjes worden ontvangen door consumenten. In dat geval is het slimmer om op andere, minder geijkte momenten de aandacht te trekken.

Heb je meer vragen over nieuwsbrieven en de nieuwsbriefmodule in homeDNA? Gebruikers helpen wij graag direct via onze helpdesk. Ben je nog geen gebruiker, maar wil je wel meer weten over homeDNA? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. We laten je graag onze nieuwsbriefmodule en andere functies zien.