Relevante artikelen
Nieuws en updates
Digitaal opleveren: hoe doe jij dat nu?
22 september 2021

Digitaal opleveren: hoe doe jij dat nu?

Hoe bewijs jij wie, waar, welke werkzaamheden, wanneer heeft uitgevoerd? Opvallend is dat het opleveringsproces bij veel bouw (gerelateerde) ondernemingen nog altijd op papier wordt gedaan. Vervolgens worden de gegevens die zij hebben genoteerd, overgenomen in een Word of een Excel. Ook raken documenten wel eens zoek, waardoor gebreken niet eens worden afgewerkt. Je kunt begrijpen dat dit extra veel werk kost, wat zonde is.

Het moment van oplevering blijft een erg belangrijk moment, vooral nu dat de Wet Kwaliteitsborging (Wkb) in 2022 in werking zal treden. Om informatie bij te houden over het voldoen aan kwaliteitseisen, is dit eenvoudig vast te leggen door de juiste software te gebruiken: de module Bouwkwaliteit van homeDNA met checklijst- en meldingsfuncties en digitale opleverfunctie.

Bouwkwaliteit App: toezien op een snelle afhandeling
Met de digitale opleverfunctie in de Bouwkwaliteit App worden alle gegevens direct gedocumenteerd. De uitvoerder of een andere vertegenwoordiger van de organisatie selecteert eenvoudig een bouwnummer in de app. Persoonsgegevens van de klant en alle relevante informatie over het bouwnummer worden automatisch gegenereerd.  De vragen van het opleverformulier kunnen doorlopen worden met de koper, huurder of vertegenwoordiger van de organisatie aan wie de woning opgeleverd wordt. Mocht een vraag als negatief worden beantwoord, dan kan daar gelijk op ingespeeld worden door middel van een melding, die als opleverpunt wordt toegevoegd. De verantwoordelijke wordt hiervan automatisch op de hoogte gesteld en kan de werkzaamheden gaan uitvoeren.

Is alles juist ingevuld, dan kunnen de betrokken personen het opleverformulier ondertekenen en afronden. Het proces-verbaal van oplevering wordt direct gegenereerd en is beschikbaar voor alle bevoegde en betrokkenen, waaronder in het woningdossier (ook wel bekend als het consumentendossier) van de koper/huurder. Deze digitale registratie van de aard van de opleverpunten maakt het mogelijk om te evalueren en te sturen op verbetering. Zo kun je als organisatie toezien op een snelle afhandeling.

Kopers hebben zicht op de opleverpunten
Tijdens de oplevering kunnen er eventuele opleverpunten ontstaan. De voortgang van deze punten is te volgen door de koper in het woningdossier. Zij beschikken over een volledig digitaal consumentendossier. Doordat de gegevens op één centrale plek inzichtelijk georganiseerd zijn, zorgt dit voor meer transparantie vanuit de organisatie, richting de koper/huurder.

Tweede handtekening
Mochten de herstelwerkzaamheden van de eventuele punten vanuit de eerste oplevering zijn opgelost? Dan kan de tweede handtekening worden geplaatst op het opleverformulier. Ook dit gebeurt via de Bouwkwaliteit App. Hier gaat de koper definitief akkoord met de opgeloste punten. Naast dat dit fysiek via de Bouwkwaliteit App gezet kan worden, kan het ook digitaal worden opgevraagd. Dit doet de koper in zijn online woningdossier. Ook dit document wordt via synchronisatie direct opgeslagen in de webapplicatie.

As-built dossier
Zowel de Bouwkwaliteit App met checklijst- en meldingsfuncties als de web omgeving van onze module Bouwkwaliteit helpen je stapsgewijs en eenvoudig met het opstellen van een deel van het as-built dossier. Dit dossier kan in zijn geheel op de transparante en prettige manier worden overgedragen aan de eigenaar van de woning via het woningdossier.

Laat digitalisering voor jou werken! Benieuwd naar de mogelijkheden hoe je gericht kunt sturen op kwaliteit én faalkosten kunt reduceren? Neem dan contact met ons op!