Relevante artikelen
Nieuws en updates
Efficiënt en klantvriendelijk renoveren in drie fase​s
02 juli 2019

Efficiënt en klantvriendelijk renoveren in drie fase​s

Op veel plaatsen in het land worden momenteel woningen en appartementencomplexen verduurzaamd en gerenoveerd. Ook vindt er, met name binnen stedelijke gebieden, steeds vaker transformatie van bestaande objecten plaats. Met onze module Renovatie en Groot Onderhoud, en de Bouwkwaliteit App en Mijn Huis App, begeleid je dit proces als organisatie op een efficiënte en klantvriendelijke wijze. Hoe helpt het gebruik van homeDNA je precies tijdens een renovatieproject? We leggen het graag uit aan de hand van drie verschillende fases.
 

Tijdens de voorbereiding 

Een goed begin is het halve werk: dat geldt zeker voor een renovatieproject. Een goede organisatie van de bewonerscommunicatie vormt hier een belangrijk onderdeel bij. Informeer bewoners bijtijds over wat er te gebeuren staat met aantrekkelijke en heldere nieuwsbrieven of door hen toegang te geven tot een geheel eigen woningdossier. Zijn er tekeningen van de bestaande situatie en/of van de nieuwe situatie die gerealiseerd dient te worden? Voer ze in, zodat je later ter plekke via de Bouwkwaliteit App overzicht hebt én houdt over zaken als leidingwerk en de juiste afmetingen. Ook gebruik je de Bouwkwaliteit App voor opnames van het terrein, de huidige staat van het object en warme opnames bij bewoners thuis. Hebben de bewoners ook keuze met betrekking tot bepaalde werkzaamheden, bijvoorbeeld voor een keuken of badkamer? In hun eigen woningdossier kunnen zij zelfstandig keuzes maken en, indien van toepassing, ook direct het bijbehorende financiële plaatje inzien.  Is het noodzakelijk dat bewoners thuis zijn voor het verrichten van bepaalde werkzaamheden? Met het woningdossier stel je eenvoudig tijdstippen voor, die intern direct door te zetten zijn naar de agenda van eigen vakmensen. Met de Mijn Huis App hebben bewoners bovendien de belangrijkste onderdelen van het woningdossier ook op hun mobiele telefoon bij de hand. De Mijn Huis App biedt tevens de mogelijkheid voor het verzenden van pushberichten, waardoor bewoners op tijd een reminder ontvangen voor het verstrekken van informatie of een gemaakte afspraak. Bij sommige projecten heb je wellicht te maken met een doelgroep die in mindere mate digitale middelen gebruikt? Geen punt: het woningdossier kan ook je leidraad en naslagwerk zijn tijdens een persoonlijk adviesgesprek. 


Tijdens de realisatie


Tijdens de realisatie hebben de uitvoerder, de medewerkers en eventueel ook externe onderaannemers en leveranciers alle informatie bij de hand op het werk. Met checklijsten monitor je de kwaliteit van het werk en de veiligheid op de locatie. Knelpunten tijdens de uitvoering op het gebied van kwaliteit en veiligheid zijn aan te geven op de tekening en direct door te zetten aan de verantwoordelijke. Wanneer een knelpunt is verholpen of bepaalde werkzaamheden zijn afgerond, kan de verantwoordelijke dit ook weer via de app terugkoppelen. Om een snelle afhandeling van kwaliteits- en veiligheidsmeldingen te bevorderen, zijn ook automatische reminders in te stellen.


Na oplevering 

Of het nu gaat om een uitgevoerde opdracht of om woningen die tot de eigen portefeuille van de organisatie horen: tevreden bewoners zijn uiteraard heel belangrijk. Met de module Renovatie kun je hen via een nieuwsbrief uitnodigen om het verloop en het resultaat te beoordelen, op een externe pagina of direct via het woningdossier. Ook tijdens het service- en garantieproces na oplevering van een renovatie- of transformatieproject kun je bewoners of een beheerder via het woningdossier meldingen laten doen. Deze zijn vervolgens weer via een muisklik uit te zetten bij vakmensen of leveranciers, waarmee je de telefonische druk op je organisatie vermindert. Zowel tijdens als na oplevering zijn alle meldingen te raadplegen in overzichtelijke en dynamische rapportages. Evalueren en sturen op verbetering van kwaliteit, evenals het voorkomen van faalkosten, wordt daardoor heel eenvoudig. 


Werk je al een tijd met één van onze modules of apps, maar zou je meer willen weten over de functies en mogelijkheden bij renovatie en groot onderhoud? Bel of mail even met ons supportteam. Of vraag je je juist af of homeDNA de oplossing is voor de renovatie- en groot onderhoudsprojecten in je organisatie? Neem gerust contact met ons op. Wij laten je graag zien hoe gebruiksvriendelijk en compleet ons systeem is. Ook maken wij graag kennis te maken met je organisatie, zodat wij een vrijblijvend advies op maat kunnen geven.