Relevante artikelen
Nieuws en updates
Ketensamenwerking wordt concreet met een systeem
26 november 2018

Ketensamenwerking wordt concreet met een systeem

Ketensamenwerking, supply chain management en ketenintegratie in de bouw: het zijn veelgehoorde begrippen, maar hoe ga je er concreet mee aan de slag? Beter gezegd: hoe kun je ervoor zorgen dat ketensamenwerking een vanzelfsprekend en gestructureerd onderdeel wordt van alle werkprocessen? Eén manier om ketenintegratie en samenwerking te bevorderen is het samenwerken met alle betrokkenen in één systeem, vanaf de voorbereidingsfase tot en met de garantiefase. Hierdoor houd je grip op de gehele keten en voorkom je gegevensverlies of het uitvoeren van dubbele administratieve handelingen door de partijen.

Ieder zijn eigen inlog, werkomgeving en rechten per fase

Tijdens het bouwen of renoveren doorloop je als organisatie uiteraard meerdere fases. In iedere fase heb je weer met verschillende partijen te maken. Wanneer je de samenwerking tussen verschillende interne afdelingen of externe partijen wilt bevorderen, is het altijd goed om de vraag te stellen op welk niveau je wilt, kunt en moet samenwerken. De juiste informatie op het juiste moment bij de juiste persoon: dat is het uitgangspunt van homeDNA. Gebruikersgroepen en specifieke rechten zorgen ervoor dat iedereen kan werken op een need-to-know basis. Bovendien kunnen gebruikers belangrijke informatie zelf toevoegen aan hun dashboard met behulp van widgets en snelkoppelingen naar specifieke onderdelen van het systeem. Specifieke projecten kunnen aan- en uitgezet worden, zodat medewerkers en partners alleen actuele en relevante informatie te zien krijgen. Dit biedt overzicht en zorgt er daarnaast voor dat eventuele privacygevoelige gegevens optimaal beschermd worden.

Helder communiceren, evalueren en optimaliseren

Samenwerking via één systeem zorgt ervoor dat er minder overdracht hoeft plaats te vinden tussen afdelingen of partners. Zo kan een project in de voorbereidingsfase eenmalig worden ingevoerd of zelfs worden geïmporteerd (bijvoorbeeld vanuit Het Nieuwbouw Platform). Gegevens uit de verkoopfase kunnen worden opgepakt door kopersbegeleiders of showroommedewerkers. Tijdens de realisatiefase zorgen slimme apps en tools zoals een meldingsfunctie, checklijsten en digitale beschikbaarheid van bouw- en installatietekeningen voor een voorspoedig verloop van de werkzaamheden op locatie. Je communiceert prettiger en eenvoudiger tussen bouwplaats en kantoor via het systeem, maar daarnaast verzamel je ook data over het verloop van het proces. Doorlooptijden en de hoeveelheid en aard van de meldingen zijn te analyseren en te evalueren. Zo kun je binnen en buiten je organisatie in gesprek met elkaar op basis van betrouwbare gegevens, en gericht sturen op verbetering van kwaliteit, veiligheid en de onderlinge samenwerking.

Ketensamenwerking met homeDNA: integraal of modulair

Uniek voor homeDNA is dat het systeem het gehele bouwproces beslaat: vanaf de voorbereidingsfase tot en met de garantiefase. Je kunt homeDNA inzetten bij interne als externe processen, bijvoorbeeld voor communicatie en afstemming met de woonconsument of in je processen met partners zoals leveranciers en onderaannemers. Ben je als organisatie slechts betrokken bij een deel van het ontwikkel-, realisatie- of nazorgproces? Ook dan kun je uiteraard gebruik maken van homeDNA voor jouw specifieke deel van het proces. Een naadloze overdracht tussen een projectontwikkelaar en een uitvoerende aannemer behoort ook tot de mogelijkheden. Wil je weten of de werkprocessen van jouw organisatie voordeel kunnen hebben van een systeem dat ketensamenwerking bevordert? Wij komen graag bij je langs voor een vrijblijvende kennismaking en starten met een enkel project ter evaluatie is mogelijk.