Relevante artikelen
Nieuws en updates
Kopersbegeleiding: hoe online en offline elkaar versterken
22 november 2018

Kopersbegeleiding: hoe online en offline elkaar versterken

De werkwijze bij kopersbegeleiding is de afgelopen tien jaar behoorlijk veranderd. Vroeger werd er nog veel gewerkt met kopersmappen en standaard keuzelijsten. Het idee dat dit anders en beter zou kunnen, staat letterlijk aan de basis van homeDNA. Een klantgerichte online oplossing maakt het werk van kopersbegeleiders overzichtelijk en biedt kopers meer beleving en gemak.

Van keuzelijsten naar keuzevrijheid

Naast de digitale en met name mobiele ontwikkelingen van het afgelopen decennium, vraagt de koper van nu ook om een persoonlijke benadering en grotere keuzevrijheid. Een woning wordt pas een thuis wanneer deze tegemoet komt aan persoonlijke behoeften en levensstijl. Een online systeem voor kopersbegeleiding zorgt ervoor dat kopersbegeleiders efficiënt kunnen werken en meer aandacht over houden voor de zaken die een persoonlijke touch vragen. Digitale oplossingen kunnen juist het persoonlijke contact met, en de beleving van, de koper versterken.

Meer-, minder- en maatwerk

Ontwikkelaars en aannemers hebben steeds meer vertrouwde contacten met een showroom voor onder andere keuken- of sanitairkeuzes. Enkele van onze gebruikers hebben hiervoor zelfs een eigen ruimte gecreëerd, waar tevens het contact met de kopersbegeleider plaatsvindt. Er zijn meerdere manieren waarop een online systeem als homeDNA deze offline momenten faciliteert:
  • Het woningdossier van de klant en de module Kopersbegeleiding zijn voorzien van een agenda, waarin de kopersbegeleider diverse afspraakopties kan aangeven en de koper zelf een afspraak plant wanneer het hem of haar uitkomt.
  • De homeconfigurator is de online etalage van alle meer- en minderwerkmogelijkheden van de woning. Kopers kunnen zich hiermee in alle rust oriënteren en voorbereiden op een showroombezoek of verkoopgesprek.
  • Tijdens het gesprek kan het woningdossier worden gebruikt om keuzes ter plekke op te slaan. Later kunnen kopers definitief hun akkoord geven op de bestelde opties, aangepaste tekeningen of eventueel maatwerk. 
Online kopersbegeleiding maakt showroombezoeken en adviesgesprekken efficiënter en effectiever. Het woningdossier is gebruiksvriendelijk en eenvoudig te bedienen. Is er sprake van een doelgroep die minder vaardig is met digitale media? Zelfs in dat geval kan de kopersbegeleider het woningdossier gebruiken als begeleidende, visuele tool tijdens het adviesgesprek.

Het is mogelijk om de meer- en minderwerkopties voor alle projecten eenmalig in te richten en op ieder project in te zetten. Dit bespaart je als kopersbegeleider veel tijd gedurende de voorbereiding van een project of bij volgende projecten. Ook zijn standaardopties eenvoudig aan te passen per project, en kunnen er eenvoudig projectspecifieke meer- en minderwerkopties worden toegevoegd aan de homeconfigurator.

Diversiteit in toepassingen van een online systeem voor kopersbegeleiding

Iedere organisatie gaat anders om met de mogelijkheden van een digitaal systeem. Je kunt ervoor kiezen om het woningdossier slechts als ondersteuning voor de processen te gebruiken, of het gehele bestelproces digitaal te laten verlopen en veel beleving te bieden in het woningdossier. Ook kan er gebruik worden gemaakt van de Mijn Huis App: hiermee heeft de koper de belangrijkste onderdelen van het woningdossier direct op de smartphone bij de hand.

De wijze waarop je het online systeem voor kopersbegeleiding gebruikt, hangt uiteraard ook af van de doelgroep van je projecten en de opties die er zijn met betrekking tot meer- en minderwerk. Zo spraken we onlangs nog met woningbouwspecialist NewBouw over hun werkwijze met betrekking tot kopersbegeleiding met homeDNA. Uiteindelijk kozen zij ervoor om ook gebruik te gaan maken van de module Service & Onderhoud. De gegevens uit de kopersbegeleidingsfase lopen naadloos door in de garantiefase. Dit is handig voor de organisatie zelf, maar ook ideaal voor de klant: zowel voor als na de oplevering kan er gecommuniceerd worden via het woningdossier en de Mijn Huis App en hebben alle partijen de beschikking over een compleet dossier as built.

De module Kopersbegeleiding van homeDNA is volledig geïntegreerd met onze andere modules en apps, maar kan ook los gebruikt worden, op één of meerdere projecten. In een later stadium uitbreiden is ook mogelijk. Heb je vragen over ons woningdossier, de module Kopersbegeleiding of de relatie met andere modules en apps van homeDNA? Vraag het gerust aan ons team. We vertellen je er graag meer over.