Relevante artikelen
Nieuws en updates
Lean in ontwikkeling en verkoop
21 oktober 2015

Lean in ontwikkeling en verkoop

In ons vorige blog hebben wij de diverse Lean principes nog eens op een rij gezet. Maar hoe vertaal je deze principes nu naar de praktijk? Bij de ontwikkeling van homeDNA proberen wij per module deze principes in ons achterhoofd te houden. Zo proberen wij lean werken in organisaties te faciliteren. Lean werken begint al in de voorloopfase van een project.

Lean in ontwikkeling en verkoop: een aantal voorbeelden

Door enquêtes te houden tijdens de voorloopfase van een project, wordt vraaggestuurd ontwikkelen mogelijk. Nog tijdens de ontwikkelings- en ontwerpfase kan geïnventariseerd worden welk type woningen in trek is. Door binnen de kaders van het bestemmingsplan keuzevrijheid te bieden aan de potentiële kopers, wordt de verkoopkans vergroot. Bovendien ontstaat in de voorloopfase al een kwalitatief klantenbestand dat “warm” gehouden kan worden met aantrekkelijke nieuwsbrieven en actief benaderd kan worden zodra de verkoop van start gaat. Door te werken met adresgroepen kunnen diverse groepen geïnteresseerden gedifferentieerd en zelfs persoonlijk benaderd worden.

Is de verkoop inmiddels in volle gang? Door samen met de makelaar in één systeem te werken, heeft de verkoopafdeling en directie altijd realtime de verkoopstanden overzichtelijk en inzichtelijk bij de hand, van één of meerdere projecten. Dat maakt het ook mogelijk om bij te sturen. Wanneer de verkoop van een bepaald type woning of zelfs een project achterblijft, kan hier direct op worden ingespeeld. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van extra online marketing budget of een nieuwsbrief met kortingsactie aan het eigen bestand van belangstellenden. De Google maps functie zet geïnteresseerden, optanten en kopers letterlijk op de kaart, waardoor ook offline marketingacties eenvoudig te coördineren en bij te sturen zijn.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van hoe Lean principes toegepast kunnen worden. Een integraal systeem en een interne bereidheid tot voortdurend evalueren en bijsturen faciliteert een snelle verkoop en enthousiaste, betrokken kopers.