Relevante artikelen
Nieuws en updates
Met deze 4 tips zijn je inschrijfformulieren geen drempel
29 oktober 2018

Met deze 4 tips zijn je inschrijfformulieren geen drempel

Je kent ze wel, die uitgebreide en onhandige online inschrijfformulieren of langdradige klanttevredenheidsenquêtes. Vaak zijn ze een bron van irritatie, is het deelnemersaantal lager dan gehoopt en loop je daarmee belangrijke informatie mis. Het is een vak apart om in een formulier een prettig verloop te creëren, zonder af te doen aan relevante vragen. Met de volgende vier tips helpen we op weg. 

1. Voeg pagina's toe als je vragen over verschillende thema's gaan

Bij lange vragenlijsten is het verhelderend om de vragen te bundelen per thema. Je kunt vervolgens per thema pagina's hanteren. Hiermee creëer je een heldere structuur en focus op het thema. Aan het aantal pagina's kan de deelnemer aflezen hoe lang de enquête (nog) is en waar hij/zij aantoe is.

2. Maak gebruik van kopjes of bondige uitlegteksten

Voor een deelnemer is niets vervelender dan de vraag niet snappen. Dit levert namelijk vertraging en daardoor vaak frustratie op. Probeer de vraagstelling dus altijd duidelijk te formuleren, maar wel bondig. Indien nodig kun je ook kopjes toevoegen om het thema van (een reeks) vragen extra aan te duiden. Ook een uitlegtekst kan prettig zijn, maar maak het niet te lang.

3. Routering toevoegen voor een optimale route per deelnemer

Je kunt enquêtes voorzien van een route. Dit houdt in dat de deelnemer alleen de vragen krijgt te zien die bij zijn of haar route horen. Hiermee wordt de vragenlijst voor de deelnemer relevanter. Alle vragen die voor hem/haar niet van toepassing zijn, tonen niet, leiden daardoor niet af en maken het formulier een stuk toegankelijker. Het kan een klus zijn om de juiste routes in de enquête te verwerken, maar voor de deelnemer is een route een grote pre.

4. Een duidelijke bevestiging of vervolgactie

Voorzie de button waarop gedrukt moet worden om het formulier te verzenden van een duidelijke of zelfs enthousiast makende tekst. Dit motiveert om erop te drukken en dus om het formulier te verzenden. Nadat een formulier is ingediend, is overigens het eindstation nog niet bereikt! Vergeet de acties erna niet: stel bijvoorbeeld een automatische bevestigingsmail in, volg eventuele belangstelling op en beantwoord de vragen die in het formulier gesteld zijn.

Maak je in homeDNA gebruik van nieuwsbrieven of het online woningdossier? Ook daarover geven we handige tips!