Relevante artikelen
Nieuws en updates
WKB: makkelijk en snel kwaliteitsmeldingen maken en doorzetten
08 april 2021

WKB: makkelijk en snel kwaliteitsmeldingen maken en doorzetten

De Bouwkwaliteit App heeft checklijst- en meldingsfuncties. Hiermee bouw je een deel van het as-built dossier en een compleet consumentendossier op. Zo ben je als organisatie voorbereid op de nieuwe Wet Kwaliteitsborging.

Zo maak je kwaliteitsmeldingen
De Bouwkwaliteit App, onderdeel van de module Bouwkwaliteit, gebruik je op je tablet of iPad. Hiermee maak je makkelijk en snel een melding van een veiligheids- of kwaliteitsissue. Dit kan tijdens de realisatie en voorschouw, maar ook tijdens de oplevering. Deze meldingen worden nauwkeurig gelokaliseerd op de plattegrond, voorzien van een categorie, foto en een omschrijving. Het doorzetten van een melding kan direct naar een intern verantwoordelijke of een leverancier/onderaannemer.

Iedereen tegelijk op de hoogte
Bij de Bouwkwaliteit App hoort ook een webapplicatie, die je op de PC opent. Hierin staan alle gegevens over de aard van doorlooptijden van meldingen, maar je kunt ook doorfilteren op bijvoorbeeld stabu, leverancier en/of project. De app synchroniseert met de webapplicatie, zodat iedereen real-time op de hoogte is van de stand van zaken. Alle data wordt opgeslagen en in heldere overzichten en rapportages gezet. Zo zoom je samen met partners in op knelpunten en kun je deze proactief aanpakken.

Samen in één systeem
Alle betrokkenen zien de informatie die voor hen van belang is en nieuwe informatie wordt direct opgeslagen in het overkoepelend systeem. Door te werken in één systeem, met korte en directe lijnen worden problemen tijdig gesignaleerd, opgepakt en verholpen.

Ook voor leveranciers
De Leveranciers App is de mobiele versie van de Bouwkwaliteit App, specifiek voor leveranciers. Hiermee bouwt hij of zij een eigen overzicht op, waar duidelijk staat aangegeven of het om een voorschouw-, opleverpunt of algemene melding gaat. Met de app kan de leverancier meldingen zelfstandig uitvoeren en digitaal afronden. Vervolgens wordt het via de app teruggekoppeld naar de verantwoordelijke bij de opdrachtgever. Bovendien zijn er automatische reminders in te stellen voor het behandelen en melden van meldingen. Dit helpt ook bij het sturen op doorlooptijden.

Meldingen kunnen ook gemaakt worden tijdens het invullen van een checklijst. Benieuwd naar de checklijstfuncties van homeDNA? Klik hier.