Bouwkwaliteit

Kwaliteit en veiligheid borgen en evalueren.

Navigeer naar de volgende Module
Bouwkwaliteit
Bouwkwaliteit

Kwaliteit en veiligheid borgen en evalueren.

Kwaliteit en veiligheid bewaken, controleren en evalueren op een wijze die werkt voor alle betrokkenen bij een project: de module Bouwkwaliteit maakt het mogelijk. Met slimme, gebruiksvriendelijke software en apps werk je prettig, efficiënt en effectief aan het behouden, verbeteren en controleren van de kwaliteit van bouw- en renovatieprojecten. Bovendien bevorder je onderlinge communicatie en stroomlijn je de samenwerking met partners en eventuele (externe) kwaliteitsborgers.
Functie 1
Kwaliteit en veiligheid voor alle betrokkenen
Functie 2
Eenvoudig borgen, controleren en evalueren
Functie 3
Inzicht in faalkosten en verbeterpunten

Kwaliteit en veiligheid structureel bewaken, borgen en evalueren

Wanneer je structureel aan de slag wilt met het bewaken en verbeteren van kwaliteit en veiligheid is het van groot belang dat alle betrokkenen hier aan kunnen bijdragen. Met de module Bouwkwaliteit zien medewerkers én partners de informatie die voor hen van belang is en kunnen zij deelnemen aan de totaalprestatie. Nieuwe informatie wordt direct opgeslagen en toegevoegd aan het overkoepelende systeem. Naast het online platform bestaat de module uit handige, volledig geïntegreerde apps (voor Apple én Android). De intuïtieve interfaces van de apps en het systeem zorgen ervoor dat zowel binnen- als buitendienst snel aan de slag kunnen.

Met de module Bouwkwaliteit creëer je een compleet dossier
as built en ben je als organisatie goed voorbereid op de huidige en toekomstige richtlijnen voor kwaliteitsborging. Wij helpen bij de implementatie, verzorgen heldere instructies en staan voor alle gebruikers klaar bij vragen.

Met apps en checklijsten die zich voeden vanuit een centraal dossier, stroomlijn je de werkzaamheden, toetsmomenten en samenwerking van eigen vakmensen, uitvoerders, onderaannemers en zowel interne als externe borgers. Ook maken deze checklijsten en meldingen intensieve controle op de veiligheid van de bouwplaats zelf en het personeel mogelijk. Doordat de juiste tekeningen digitaal beschikbaar zijn, is voor alle betrokkenen duidelijk wat er exact gerealiseerd dient te worden. Ook leveranciers en onderaannemers kunnen actief worden betrokken bij het monitoren van de kwaliteit van hun producten en (montage-)werkzaamheden.

Door te werken met specifieke gebruikersgroepen (uitvoerder, interne borger, externe borger, onderaannemer) zie je als gebruiker direct de informatie die voor jou belangrijk is. Gebruikersgroepen hebben hun eigen rechten en verantwoordelijkheden: dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om te regelen dat alleen specifieke interne of zelfs externe borgers bepaalde geconstateerde punten kunnen afmelden. Kwaliteitsmeldingen kunnen pas na adequate afhandeling en controle van een verantwoordelijke worden goedgekeurd.

Met slimme, laagdrempelige oplossingen hoeft een systeem voor het bewaken van de kwaliteit niet te leiden tot meer administratieve druk voor de organisatie. Het gebruikmaken van instrumenten die op interne en externe processen anticiperen, faciliteert zowel klantcontact, “lean” werken als een naadloze dossiervorming voor interne en externe kwaliteitsbewaking. Met Nieman kwaliteitsborging hebben wij een koppeling voor het inladen van de checklijsten. Voor Woningborg is de koppeling in de maak. Een koppeling met andere borgers en/of digitale systemen is eveneens te realiseren. Koppelingen en integratie van interne en externe processen maakt het mogelijk om digitale middelen in te zetten voor nog efficiëntere en bovenal prettige werkwijze.

Een ander belangrijk voordeel van het systeem is de mogelijkheid tot contact met de klant; bijvoorbeeld een koper of de bewoner. Het woningdossier betrekt hen actief bij het bouwproces, maakt het mogelijk om voorschouw en oplevering te volgen en biedt hen na oplevering een compleet dossier.

De module Bouwkwaliteit is ontwikkeld op basis van praktijkervaringen van gerenommeerde en vooruitstrevende aannemers. Voortdurend bekijken wij, samen met onze gebruikers, wat er eventueel kan worden toegevoegd en verbeterd aan onze software. Bovendien volgen wij de ontwikkelingen met betrekking tot de Wet Kwaliteitsborging op de voet. Zo ben je, als organisatie, altijd up-to-date en klaar voor de toekomst.

  • Bouwkwaliteit
  • Kwaliteit en veiligheid
  • Digitaal opleveren
  • Ketensamenwerking
  • Ketenanalyse
Kwaliteit en veiligheid
Kwaliteit en veiligheid

Kwaliteit en veiligheid borgen en evalueren

Een centraal dossier en handige apps bieden je de mogelijkheid om alle werkzaamheden, toetsmomenten en samenwerkingsverbanden te stroomlijnen. Checklijsten en meldingen maken een intensieve controle op de kwaliteit van het bouwproces mogelijk.

De digitale beschikbaarheid van de juiste tekeningen voor alle betrokkenen maakt duidelijk wat er exact gerealiseerd dient te worden. Medewerkers en interne en externe borgers kunnen met de Bouwkwaliteit App snel een melding maken van een veiligheids- of kwaliteitsissue en/of op  vooraf vastgestelde toetsmomenten een checklijst invullen. Het is zelfs mogelijk om checklijsten van externe borgers in te laden via een koppeling. Meldingen kunnen nauwkeurig worden gelokaliseerd op de plattegrond, voorzien van categorie, foto en omschrijving. Vervolgens kunnen meldingen worden doorgezet naar een intern verantwoordelijke of een leverancier/onderaannemer. Ook leveranciers en onderaannemers kunnen actief worden betrokken bij het monitoren van de kwaliteit van hun producten en (montage-)werkzaamheden.

Lees minder Lees meer
Digitaal opleveren
Digitaal opleveren

Digitaal opleveren en voorschouwen

Met de digitale opleverfunctie worden alle gegevens direct gedocumenteerd. Zo is het proces-verbaal direct beschikbaar voor alle bevoegde en betrokken medewerkers, en voor kopers/eindgebruikers in hun eigen woningdossier.


Kopers/eindgebruikers kunnen eventueel een voorschouw van hun woning of ander pand verrichten met de Voorschouw App en de voortgang van de voorschouwpunten volgen in hun woningdossier. Wanneer deze punten verholpen zijn, kan de oplevering ingepland worden. Bij de oplevering zijn de vragen in de formulieren toegespitst op het woningtype: koop-, huur- of renovatiewoning.

Een waarborgcertificaatnummer kan vooraf worden ingevuld, maar ook tijdens de oplevering nog worden toegevoegd. In ieder opleverformulier is er een PDF-versie van de meterkastlijst van het bouwnummer beschikbaar. Ook kunnen de actuele meterstanden worden ingevoerd. Vervolgens kunnen de vragen van het opleverformulier doorlopen worden met de koper, huurder of de vertegenwoordiger van de organisatie aan wie de woning opgeleverd wordt. Wanneer een vraag als negatief moet worden beantwoord, kan er direct een melding worden toegevoegd als opleverpunt. Documenten en sleutels die verstrekt worden, kunnen ook gedocumenteerd worden in het opleverformulier. Wanneer alles correct is ingevuld, kunnen de betrokkenen het opleverformulier ondertekenen en afronden. Er wordt direct een proces verbaal van oplevering gegenereerd, en de koper krijgt een afschrift in zijn of haar woningdossier.

De voortgang van eventuele opleverpunten is te volgen voor de koper in het woningdossier. Zijn alle opleverpunten opgelost? Dan kan er een tweede handtekening worden geplaatst op het opleverformulier.

Lees minder Lees meer
Ketensamenwerking
Ketensamenwerking

Naadloos samenwerken met onderaannemers en leveranciers

Onderaannemers en leveranciers kunnen inloggen in een werkomgeving met eigen rechten. Slimme apps zorgen voor een efficiënte en laagdrempelige communicatie met de partners op ieder project.



Meldingen die tijdens de bouw worden gemeld, kunnen via de apps en het online systeem worden doorgezet naar een een onderaannemer of een leverancier. De verantwoordelijke ziet de melding direct in zijn/haar eigen werkomgeving. Na uitvoering van de nodige werkzaamheden kan de betrokkene de melding ook weer afmelden, eventueel ter controle van de uitvoerder. Reminders zijn automatisch in te stellen. Zo bevorder je een snelle en doelmatige afhandeling van kwaliteits- en veiligheidsmeldingen. Bovendien maken de opgeslagen gegevens een evaluatie van de samenwerking en het uitgevoerde werk mogelijk. Daarnaast ontstaat door het vastleggen van de historie van een object/bouwnummer ook een volledig dossier as built; handig voor de eindgebruiker/eigenaar, maar ook zeer waardevol tijdens de garantieperiode.

Lees minder Lees meer
Ketenanalyse
Ketenanalyse

Meten is weten én verbeteren

Communicatie en uitwisseling van gegevens via één helder platform maakt het mogelijk om te rapporteren, te evalueren en zo te sturen op verbetering.



Met de module Bouwkwaliteit genereer je snel uitgebreide en inzichtelijke rapportages per project of van meerdere projecten, maar ook per onderaannemer/leverancier. Gegevens over doorlooptijden en de aard van de meldingen zijn te filteren en te inventariseren. Filteren op stabu-lijstitem, leverancier en project maakt het mogelijk om in te zoomen op knelpunten en deze proactief aan te pakken. Bovendien kunnen partners ook zelf toegang krijgen in hun scores, zodat zij gericht kunnen monitoren en sturen op verbetering.

Lees minder Lees meer

Waar kunnen wij je mee helpen?

Meer weten? Lees het antwoord op veelgestelde vragen. Zelf de voordelen ontdekken voor je klanten en de eigen organisatie? Maak dan vrijblijvend een afspraak voor een demo en/of een presentatie. Overtuigd? Snel starten met een eigen project is altijd mogelijk. Ons team helpt je met raad en daad bij de implementatie. Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Demo aanvragenVeel gestelde vrageninfo@homedna.nl
DisclaimerPrivacy PolicyDeveloped by U-Lab