Verregaande digitalisering is vandaag de dag een vanzelfsprekendheid, maar vaak wordt er met veel verschillende systemen op uiteenlopende platformen gewerkt. HomeDNA biedt een integrale oplossing voor alle fases van het bouwproces. De voordelen zijn legio: het werken in één systeem voorkomt gegevensverlies en bevordert de samenwerking en de efficiëntie binnen en buiten de organisatie.
Iedereen de beschikking over dezelfde actuele informatie
Met een integraal systeem werken alle afdelingen, individuele medewerkers en zelfs leveranciers of andere partners in hetzelfde programma. Iedereen heeft een eigen werkomgeving, maar alle data komt op één online locatie samen. Het systeem wordt voortdurend door werkende gebruikers geactualiseerd: nieuwe informatie wordt toegevoegd en opgeslagen. Zo is er constant een compleet dossier van het project, dat naadloos overgedragen kan worden aan de verantwoordelijken voor de volgende fase in het traject. Dit heeft als resultaat dat er een consistent dossier van de woning, van processen, kwaliteit en klantgegevens wordt opgebouwd. Alle gegevens bevinden zich op een centrale plaats, die voor iedere belanghebbende met eigen rechten zijn in te zien. Het systeem is het depot van het project, maar tegelijkertijd ook dé evaluatietool. Er kan ingezoomd worden op eventuele knelpunten en op zaken en doelstellingen die in nieuwe projecten verder kunnen worden aangescherpt.
Naadloos verder naar de volgende fase
Alle data wordt geregistreerd in het systeem. Het is dus altijd duidelijk wat de stand van zaken van elke woning is: onder optie, onder voorbehoud van financiering of definitief verkocht. In aanloop naar de garantiefase wordt op de datum nauwkeurig bijgehouden of de woning is opgeleverd of de tweede handtekening al is gezet en of er nog meldingen open staan. Ook sluitingsdata zijn per fase en bouwstroom te bewaken.
Minder gegevensoverdracht
Wanneer alle afdelingen werken met één systeem, is er vrijwel nergens sprake van gegevensoverdracht, opnieuw invoeren of importeren van gegevens. Juist gegevensoverdracht kan tijdrovend zijn en zelfs misverstanden en fouten veroorzaken. Is het toch wenselijk of nodig om met aanvullende, bijvoorbeeld bedrijfsspecifieke systemen te werken? Dan kan het integrale systeem als centraal punt worden gebruikt waaruit de andere systemen worden gevoed en kunnen kwetsbare koppelingen tot een minimum worden beperkt.
Eenvoud voor je personeel
Alle collega’s hebben voor de uitvoering van hun werkzaamheden te maken met hetzelfde systeem en hebben de beschikking over dezelfde actuele informatie. Dat betekent ook dat iedereen inzicht heeft in waar de ander mee bezig is en, indien nodig, even mee kan kijken. Het systeem kan als leidraad worden gebruikt voor interne kwaliteitsverbetering en het stroomlijnen van werk.
Eén compleet dossier voor je kopers
Het gebruik van een integraal systeem biedt houvast en duidelijkheid voor je kopers. Vanaf de verkoop tot ver na oplevering hebben zij de beschikking over een eigen online woningdossier. Al voor de definitieve handtekening kan dit dossier duidelijkheid geven over de bedragen rondom meer– en minderwerk. Tijdens de kopersbegeleidingsfase hebben zij één helder aanspreekpunt voor al hun vragen en wensen. Dit geeft kopers een prettig overzicht en grip op wat voor hen een enerverend proces is. Na oplevering is er een mooi naslagwerk te raadplegen van hun woning, dat eventueel bij verkoop van de woning, overgedragen kan worden aan de nieuwe bewoners.
Focus op de processen zelf
Zaken als informatievoorziening naar klanten of juist de directie gaan in een integraal systeem als vanzelf mee in de dagelijkse werkprocessen. Minder (of zelfs geen) papier en overdracht van gegevens scheelt tijd en energie. Zo heb je meer ruimte en slagkracht om wezenlijke zaken binnen de organisatie op te pakken, zoals het ontwikkelen van nieuwe concepten en het verankeren van kwaliteit.