02 juli 2018
Zowel bij de bouw van een nieuwbouwwoning als bij groot onderhoud aan een huurhuis is het een vast onderdeel: het bestellen van (extra) opties bij de woning. Met aanvullende kopers- of bewonersopties kan de woning extra comfortabel en naar eigen smaak worden samengesteld. Omdat hier steeds vaker gebruik van wordt gemaakt, worden de keuzelijsten ook steeds uitgebreider. Voor de kopers en bewoners biedt dit extra kansen om het huis te creëren dat zij voor ogen hebben, maar veel keuzemogelijkheden maken kiezen wel lastiger. Een helder bestelproces is noodzakelijk om de brede variatie aan opties prettig voor te leggen en de klant in staat te stellen de juiste keuzes te maken.
Kopers en bewoners krijgen bij gebruik van homeDNA een digitale keuzelijst tot hun beschikking in een persoonlijk woningdossier. De keuzelijst is geoptimaliseerd per dossier; alleen de opties die beschikbaar zijn bij het type woning staan in de lijst. De klant kan zich met behulp van de digitale lijst oriënteren op het aanbod. Er kan gefilterd worden op bijvoorbeeld ruimte of categorie en er kan gezocht worden met zoekwoorden als de klant een specifiek item voor ogen heeft. Interessante opties zijn vervolgens te verzamelen in de winkelwagen; er hoeft niet direct besteld te worden. Door de geselecteerde opties eerst op één plek te verzamelen, kan de klant voor zichzelf helder in beeld krijgen of zijn keuzes bij elkaar kunnen en passen en afwegingen maken. Is de klant eruit? Met één druk op de knop kunnen vervolgens de gekozen opties worden besteld. Er gaat automatisch een seintje naar de kopers- of huurdersbegeleider dat er nieuwe bestellingen zijn.
Een groot voordeel bij digitale keuzelijsten is dat aanpassingen snel zijn door te voeren. Komt er toch nog een nieuwe optie beschikbaar, is een optie uitverkocht of is er een wijziging in de prijs of specificaties, dan kun je dit gemakkelijk in één keer doorvoeren en actualiseren voor alle kopers of bewoners.
Zijn er bijvoorbeeld bij de showroom specifieke wensen besproken? Offertes kunnen op individueel niveau worden aangeboden en zijn dan alleen te kiezen en te bestellen door de betreffende klant. Indien er een offerte voor een klant wordt opgesteld, wordt er via zijn online dossier altijd een bevestiging gevraagd. De klant geeft aan akkoord of niet akkoord te zijn met de offerte. Zo heeft de klant altijd een eigen controlemoment op de gemaakte afspraken. Zelf kan de klant ook documenten toevoegen als bijlage aan een optie.
Zowel bestelde opties uit de keuzelijst als geaccepteerde offertes dienen door de kopers- of huurdersbegeleider bevestigd te worden. Zodra een bestelde optie definitief is, wordt deze bijgeschreven op de (voorlopige) opdrachtbevestiging. Een concept van de (voorlopige) opdrachtbevestiging kan de koper of bewoner raadplegen in zijn eigen online dossier. Op deze manier heeft de klant, ook tijdens het bestelproces al, inzicht in de financiële gevolgen van zijn keuzes.
Rondom de periode van de uiterste besteldatum kan er gewerkt worden met automatische reminders om de klanten te attenderen. Zo heb je zelf geen omkijken naar het versturen van een herinnering. Je kunt je tijd immers goed gebruiken voor het afronden van alle bestellingen. Nadat de sluitingsdatum is verstreken, zijn de opties in het woningdossier niet meer bestelbaar. De keuzelijst blijft inzichtelijk, maar er is alleen niet meer te bestellen. De sluitingsdatum wordt dus geautomatiseerd bewaakt. In overleg kun jij als kopers- of huurdersbegeleider wel nog aanpassingen doorvoeren aan de bestellijst van een woning.
Is de bestellijst van bij een woning definitief, dan kan de klant de opdrachtbevestiging gaan ondertekenen. Ook dat kan digitaal! HomeDNA maakt gebruik van de service van Ondertekenen.nl (Signhost), waarmee documenten eenvoudig en snel online kunnen worden ondertekend. Het digitaal laten ondertekenen van de opdrachtbevestiging kan veel tijd en briefpapier schelen. Dezelfde dag nog kun je de handtekening al hebben ontvangen en kan het dossier worden afgehandeld. Met behulp van heldere iconen maakt homeDNA het duidelijk voor welke woningen er digitaal ondertekend kan worden, welke opdrachtbevestigingen reeds verzonden zijn aan de klant en welke ondergetekend of afgewezen retour zijn gekomen.
Om het bestelproces van homeDNA helder weer te geven, is er een infografic gemaakt. Deze download je hier: Bestelproces homeDNA.
ECI | HomeDNA
Philipsstraat 9
3833 LC Leusden
Telefoon: 088 – 6363950
E-mail: info@homedna.nl
Wil je op de hoogte gehouden worden? Laat dan hier uw e-mailadres achter.