Nog niet zo lang geleden werd vanuit homeDNA de miljoenste nieuwsbrief verzonden. Inmiddels hebben we dus al heel wat nieuwsbrieven van onze gebruikers zien langskomen en de nodige ervaring opgedaan met dit medium.
Nieuwsbrieven in alle fases
Nieuwsbrieven zijn een uitstekend medium in alle fases. In de voorloopfase informeer je geïnteresseerden en omwonenden over de ontwikkelingen. Tijdens de verkoop attendeer je geïnteresseerden op verkoopevents en uiterste inschrijfdata. Ben je eenmaal in de kopersbegeleidings- en realisatiefase beland, dan zijn nieuwsbrieven een goed medium voor het communiceren van mijlpalen en kijkdagen. Na oplevering houd je kopers op de hoogte van de procedure voor servicemeldingen en andere ontwikkelingen: tenslotte is een tevreden koper een potentiële ambassadeur voor je organisatie. Ook tijdens renovatieprojecten is het handig om nieuwsbrieven in te zetten als middel om mensen goed te informeren. Nieuwsbrieven hebben als voordeel dat de respons uitstekend meetbaar is en je de boodschap ook goed kunt toespitsen op verschillende doelgroepen, of zelfs geheel kunt personaliseren.
Ieder project is natuurlijk verschillend – qua omvang en qua doelgroep. Daarom is er ook niet één vast format waaraan een goede nieuwsbrief moet voldoen. Toch zijn er, op basis van onze ervaringen en het meekijken met gebruikers, wel een aantal tips te geven voor het schrijven van een goede nieuwsbrief.
1. Wees relevant
Probeer je in te leven in de doelgroep. Is je doelgroep niet eenduidig, bijvoorbeeld wanneer er ook omwonenden in je bestand zitten die helemaal niet zo blij zijn met de komst van een project? Dan is het wellicht beter om twee verschillende nieuwsbrieven te maken. In homeDNA maak je met labels en adresgroepen helder onderscheid en is het mogelijk om bepaalde groepen (en combinaties van groepen) uit te sluiten van een specifieke nieuwsbrief.
2. Maak je nieuwsbrief niet te lang
Een nieuwsbrief kan maar beter bondig zijn. Mensen lezen tegenwoordig de meerderheid van hun nieuwsbrieven via hun smartphone en niet iedereen leest graag lange lappen tekst op een klein scherm. Wil je toch meer vertellen? Breng dan links aan in de nieuwsbrief zodat mensen op je website eventueel verder kunnen lezen.
3. Ga voor responsive en gebruiksvriendelijk
Zorg dat je nieuwsbrief goed responsive is. Dit is soms best een uitdaging: updates in browsers en e-mailapps kunnen voor kleine wijzigingen in de opmaak zorgen. Zorg daarom ook dat er altijd een online versie is van de nieuwsbrief. In homeDNA gebeurt dit automatisch.
4. Check zelf en laat een collega ook nog eens kijken
Check je nieuwsbrief op spelfouten en feitelijke onjuistheden. Spelfouten dragen niet bij aan een professionele uitstraling van je organisatie en doen afbreuk aan je boodschap.
Nog vervelender zijn inhoudelijke fouten. Laat je werk altijd even controleren door een collega. In homeDNA kun je altijd even een preview bekijken en jezelf of een collega een testexemplaar mailen.
5. Kies een uitnodigende titel
Mensen ontvangen steeds meer mail en lang niet alle mail wordt dus geopend.. Probeer de ontvanger direct aan te spreken met een concrete, misschien zelfs prikkelende titel. Zeg dus bijvoorbeeld geen “nieuwsbrief project ……”, maar “Meld je nu aan voor het verkoopevent van …….” In homeDNA kun je ook gebruik maken van een zogenaamde pre-header, ook wel snippet genoemd. Die geeft de ontvanger een goede indruk van de inhoud en vergroot de kans dat de mail gelezen gaat worden.
6. Zet de belangrijkste informatie bovenaan
Wil je meerdere dingen vertellen? Zet dan de belangrijkste informatie wel bovenaan. Mocht de lezer door tijdgebrek of afleiding snel afhaken, dan is de belangrijkste informatie hopelijk toch aangekomen.
7. Formuleer een helder doel
Bedenk van tevoren waarom je deze nieuwsbrief verstuurt en wat je wilt bereiken, bijvoorbeeld het aankondigen van een verkoopevent, invullen van een enquête of puur informeren. Dan kun je hier je nieuwsbrief op toespitsen.
8. Wees consistent qua opmaak en uitstraling
Natuurlijk probeer je te variëren wanneer je meerdere nieuwsbrieven verstuurt. Wel is het goed om de opmaak van je nieuwsbrief aan te laten sluiten op je bedrijfs- of projectwebsite. In homeDNA kun je dit eenmalig instellen of een apart sjabloon laten maken voor je nieuwsbrieven.
9. Ga zorgvuldig met gegevens om
Verzend alleen nieuwsbrieven naar mensen die hier expliciet toestemming voor hebben gegeven en bied altijd de mogelijkheid tot afmelden. Je kunt hier de regels nog eens rustig nalezen.
10. Overspoel mensen niet met e-mail
Verstuur alleen e-mail als je ook echt iets te melden hebt. Veelvuldige e-mails met weinig relevante informatie wekken irritatie en werken averechts. Toch even een reminder voor iets sturen? Houd het dan kort.
Kan je als gebruiker wel wat hulp gebruiken bij het maken van een goede nieuwsbrief? We denken graag met je mee. Of ben je nog geen gebruiker, maar nieuwsgierig naar de mogelijkheden van homeDNA met betrekking tot nieuwsbrieven en andere CRM-functies? Neem gerust contact op, wij komen het graag vrijblijvend aan je laten zien.