04 maart 2019
HomeDNA heeft als integraal, online softwarepakket voor nieuwbouw- en renovatieprojecten ruime ervaring met digitalisering in de bouw. Wat zien wij als dé grote uitdaging voor bouwbedrijven met betrekking tot digitalisering? Susan van Beek, directeur van homeDNA, vertelt.
Is er eigenlijk wel sprake van specifieke uitdagingen voor de bouw? Digitalisering is inmiddels toch heel gewoon?
“HomeDNA is van start gegaan in 2007. In het begin moesten wij vaak nog de voordelen van digitalisering uitleggen. Dit behoeft inderdaad geen uitleg meer. Maar waar bouwbedrijven wel tegenaan lopen, is het efficiënt werken met de digitale gegevens die er al zijn.” Volgens Susan komt dit omdat er met veel verschillende systemen wordt gewerkt. “Gegevensoverdracht is tijdrovend en kan leiden tot verlies van informatie. Ook zijn de gegevens vaak niet op één centrale plek inzichtelijk georganiseerd.”
Hoe kun je dit probleem ondervangen?
“Met een integraal systeem organiseer je het proces van A tot Z. Daardoor communiceren alle betrokkenen bij een project eenvoudiger en veiliger met elkaar. Tegelijkertijd leg je het verloop vast en kun je als management via automatisch gegenereerde rapportages inzoomen en de resultaten evalueren. Met de uitkomsten kun je gericht sturen op kwaliteit en faalkosten reduceren. Pas dan gaat digitalisering écht voor je organisatie als geheel werken.”
Vaak zijn er ook andere uitvoerenden betrokken bij een bouwproject, zoals onderaannemers. Heeft het gebruik van een integraal systeem dan wel zin?
“Juist!” vindt Susan. “Wanneer je met veel verschillende partijen op een project werkt, is het bewaken van de voortgang en kwaliteit een uitdaging. Door partners een inlog te geven waarmee zij alleen toegang hebben tot wat voor hen relevant en bedoeld is, betrek je hen bij het proces. Je kunt dan meldingen aan hen doorsturen en toezien op een snelle afhandeling. Dat maakt het mogelijk om ook hun resultaten te evalueren en te verbeteren.”
Ook het contact met de woonconsument is een belangrijk speerpunt van homeDNA. Waarom?
“Optimale communicatie bevordert de klanttevredenheid: je biedt meer beleving en kunt makkelijker inspelen op individuele behoeften, terwijl je tijd bespaart. Het principe “alle gegevens per pand én per klant” heeft ook een ander voordeel. Door bijvoorbeeld kopers- of bewonersopties en maatwerk vast te leggen, ontstaat een dossier as-built. Dat is van grote waarde voor kwaliteitsbewaking en maakt een goede follow-up mogelijk.”
Is er met een compleet systeem nog wel ruimte voor een eigen werkwijze?
“Het is een misvatting dat een integraal systeem organisaties geen ruimte laat voor een eigen invulling. Bij ons kun je gefaseerd het complete systeem implementeren of kiezen voor specifieke modules en apps. Ook koppelen wij met andere software. Hierdoor kunnen organisaties bijvoorbeeld gebruik maken van het vertrouwde financiële systeem of andere oplossingen waarmee zij graag werken. Inmiddels werken veel uiteenlopende organisaties met enthousiasme met homeDNA, elk met een eigen werkwijze. Voorop staan de behoeften en het gemak van onze gebruikers.”
ECI | HomeDNA
Philipsstraat 9
3833 LC Leusden
Telefoon: 088 – 6363950
E-mail: info@homedna.nl
Wil je op de hoogte gehouden worden? Laat dan hier uw e-mailadres achter.