04 december 2017
De Cobouw besteedde onlangs aandacht aan het feit dat, mede door tijdsdruk, het aantal opleverpunten bij nieuwbouwwoningen weer stijgt. Dat is jammer, want opleverpunten betekenen zowel voor de nieuwe eigenaar als je eigen organisatie een ongewenste vertraging. Hoe zorg je ervoor dat het aantal opleverpunten tot een minimum beperkt blijft? De ervaring van onze gebruikers leert dat je, met een ondersteunend systeem en goede afspraken, ook in drukke periodes het aantal opleverpunten tot een minimum kunt beperken.
Door te werken met een woningdossier, heb je vanaf de start van de bouw de juiste basisgegevens over een specifieke woning. Bovendien zijn deze online beschikbaar op de bouwplaats. Juist nu er ook veel nieuwbouwwoningen met bouwkundig maatwerk zoals een uitbouw of een dakkapel worden opgeleverd, of juist gedetailleerde kopersopties, voorkomen goede basisgegevens en digitale tekeningen per woning kostbare vergissingen.
In het artikel in Cobouw wordt een deel van de stijging in opleverpunten verklaard vanuit een verminderd bouwtoezicht, waarbij de uitvoerder zelf vooral verantwoordelijk is voor de kwaliteitscontrole. Door te werken met checklijsten op vaste momenten tijdens het bouwproces, zie je als uitvoerder niets over het hoofd. Zaken die op dat moment geconstateerd worden, kunnen vaak nog eenvoudig worden verholpen. Verder kun je met digitale meldingen snel collega’s attenderen op gebreken die nog opgelost dienen te worden. Automatische reminders houden iedereen scherp, totdat het probleem daadwerkelijk is opgelost.
Op de bouwplaats heb je als hoofdaannemer ook met allerlei andere partijen te maken, zoals onderaannemers en leveranciers. Je onderaannemers en leveranciers betrekken bij je kwaliteitssysteem heeft meerdere voordelen. Met digitale kwaliteitsmeldingen communiceer je laagdrempelig en effectief. Je zet de melding namelijk direct door naar de verantwoordelijke partij, al dan niet met een afbeelding, die via zijn eigen app-omgeving de melding weer kan afhandelen. Bovendien maakt deze werkwijze evaluatie van één project of meerdere projecten mogelijk, per leverancier of per stabucode. Daardoor kun je ook concreet met elkaar in gesprek over wat er goed gaat én wat er eventueel beter kan.
Om het zekere voor het onzekere te nemen, kun je altijd kiezen voor een voorschouw. De kopers van de woningen lopen dan, een paar weken voor oplevering, zelfstandig hun woning door en noteren daarbij hun op- en aanmerkingen. Hiermee ben jij tijdig op de hoogte van de beoordelingscriteria en weet je waar je de laatste puntjes op de i moet zetten, voor het echte oplevermoment plaatsvindt. Door de voorschouw te digitaliseren, bijvoorbeeld met een Voorschouw App, kunnen de klachten van de kopers direct worden verstuurd naar de juiste verantwoordelijken om een korte doorlooptijd te kunnen behalen.
Fouten maken is menselijk. Door het gehele bouwproces volgens deze principes in te richten, wordt de kans op grote opleverpunten echter drastisch gereduceerd. Eventuele overblijvende kleine opleverpuntjes kunnen dan snel worden verholpen. Eenmalig je processen anders inrichten, resulteert in prettiger en doeltreffender werken, blijvende tijdwinst voor je organisatie en in tevreden klanten! Wil je meer weten over hoe een systeem kan bijdragen aan het voorkomen en snel verhelpen van opleverpunten? Lees hier meer informatie over de Bouwkwaliteit App of neem vrijblijvend contact met ons op voor een demo of presentatie.
ECI | HomeDNA
Philipsstraat 9
3833 LC Leusden
Telefoon: 088 – 6363950
E-mail: info@homedna.nl
Wil je op de hoogte gehouden worden? Laat dan hier uw e-mailadres achter.