31 maart 2022
Naast het bouwen worden er op veel plaatsen in het land ook woningen en appartementencomplexen verduurzaamd en gerenoveerd. Een renovatie van een woning kan een grote impact hebben op het dagelijkse leven van bewoners. Hoe betrek jij bewoners bij de renovatie van hun woning? En hoe houd je ze op de hoogte tijdens het proces? Met de module Renovatie & Groot onderhoud begeleid je dit proces als organisatie op een efficiënte en klantvriendelijke wijze.
Tijdens de verbouwing kan de straat vol staan met materialen en machines en zijn er veel onbekende mensen die in- en uit woningen lopen. Tijdens deze fase is het ontzettend belangrijk om intensief contact te hebben met bewoners. Zorg voor een duidelijk aanspreekpunt, een goede planning en bied hulp. Daarnaast moet er een strak proces zijn wanneer er dingen misgaan tijdens de verbouwing, zodat voor iedereen duidelijk is wie wat moet doen.
Voor een renovatieproject of verbouwing vormt een goede organisatie van de bewonerscommunicatie een belangrijk onderdeel. Geschikte communicatiemiddelen zijn tijdens dit proces erg belangrijk. Informeer bewoners bijtijds over wat er te gebeuren staat. Dit kan door middel van aantrekkelijke en heldere nieuwsbrieven en je kunt hen toegang geven tot een geheel eigen woningdossier met tijdlijn. Door middel van de tijdlijn in het woningdossier kun je de bewoners houvast bieden door een helder tijdspad te communiceren. De overzichtelijke tijdlijn zorgt ervoor dat je op de hoogte bent en blijft van het verloop van het proces en wat er op de planning staat. Dit zodat zij niet overvallen worden door eventuele overlast en dat zij weten wanneer het noodzakelijk is dat zij thuis zijn voor het verrichten van bepaalde werkzaamheden.
In het woningdossier kun je ook contactpersonen meegeven, zodat de bewoners weten bij wie ze terecht kunnen met vragen, klachten en opmerkingen.
Ga je face-to-face met de bewoners aan tafel? Nabellen en afspraken plannen is verleden tijd met behulp van de afsprakentool in het woningdossier. Je geeft hierbij als bewonersbegeleider verschillende tijden aan in het woningdossier. Bewoners kunnen hieruit zelf een moment kiezen dat hen het beste uitkomt.
Bij sommige projecten heb je wellicht te maken met een doelgroep die in mindere mate digitale middelen gebruikt. Geen punt! Het woningdossier kan ook je leidraad en naslagwerk zijn tijdens een persoonlijk adviesgesprek. Op deze manier leg je wel alles vast in het woningdossier van de bewoner. Mochten zij bijvoorbeeld keuze met betrekking tot bepaalde werkzaamheden hebben, dan kan dit samen met de bewoners ingevuld worden en indien van toepassing ook direct het bijbehorende financiële plaatje inzien.
De bijbehorende apps helpen de bewonersbegeleiders en uitvoerders bij het voorbereiden en begeleiden van renovatieprojecten. Ze kunnen klantgegevens per woning invoeren en bijwerken, belangrijke gegevens over de woning zelf of de bewoners noteren, én samen bewonersopties bestellen.
Met de Mijn Huis App hebben bewoners bovendien de belangrijkste onderdelen van het woningdossier ook op hun mobiele telefoon bij de hand.
Werk je al een tijd met één van onze modules of apps, maar zou je meer willen weten over de functies en mogelijkheden bij renovatie en groot onderhoud? Of vraag je je juist af of homeDNA de oplossing is voor de renovatie- en groot onderhoudsprojecten in je organisatie? Vul dan het contactformulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!
ECI | HomeDNA
Philipsstraat 9
3833 LC Leusden
Telefoon: 088 – 6363950
E-mail: info@homedna.nl
Wil je op de hoogte gehouden worden? Laat dan hier uw e-mailadres achter.